Asymetrický přenos kroutícího momentu 56/44%

Mezinápravový diferenciál je soukolí uvnitř velkého kola stálého převodu. Velké kolo stálého převodu má vnější ozubení (do něho zapadá hruška z převodovky) a vnitřní ozubení. Do vnitřního ozubení zapadají vnější kola věnce, který má 3 dvojice ozubených kol a jehož středová osa pohání zadní nápravu (dvojice proto, aby se to netočilo opačně = vnější kolo dvojice je v záběru na tomto vnitřním ozubení, vnitřní je v záběru s s vnějším a s vnějším ozubením hřídele př. nápravy) a vnitřní kola tohoto věnce pohání hřídel (koš) přední nápravy. Vše je to trochu komplikované tím, že nápravový hřídel není ani v jednom případě tyč, ale v obou dutý koš. Čelní diferenciál je opatřen viskózní spojkou, která jej při vělkém rozdílu otáček jedné nápravy proti druhé zamkne = vyřadí z činnosti.

U modelové řady Delta HF 4 WD, Delta HF Integrale a u vozu Dedra Integrale je mezinápravový diferenciál nastaven na přenos 56 % krouticího momentu na přední a 44 % krouticího momentu na zadní nápravu.

Změnit poměr momentů mezi jednotlivými nápravami lze jenom a poze změnou poměru vnitřního ozubení vůči ozubení věnce (otáčky jsou stejné, mění se tedy moment).

Tento systém je v principu shodný i s Mazdou 323 4 WD/GT-R(X), Toyotou Celicou ST 165/185/205 a Mitsubishi Lancer Evo všech generací (akorát od Evo VI série Tommi Makkinen je tam ta viskospojka řízená elektronicky čerpadlem). Systém pochází od firmy Fergusson, výrobce zemědělské techniky.

 

 

Integrale2
Zpět na sekci Technika