Garrett TBO367
Motory Fiat 16v Turbo Kat poslední generace byly vybavovány turbodmychadlem Garrett TBO367 (někdy označovaným jako T4) s interním WasteGate a pneumaticko-elektronickou regulaci plnicího přetlaku. Zvyšování přetlaku pomocí změny délky aktuátoru nebo přepouštěcím ventilem již nebylo u Kat verzí možné (pouze směrem dolů). Veškerá regulace plnicího přetlaku směrem nahoru musela být řešena prostřednictvím ECU.
Tovární kód pro Deltu Integrale Evo II byl 7720276, kódové označení Garrett: 465103-0001 a 465103-0004. A/R kompresoru pro Deltu HF Integrale 16v Kat = 0,60.
Stejný typ turbodmychadla s obchodním označením TBO367, avšak s tyčkou aktuátoru s mechanickou regulací a A/R kompresoru = 0,56 byl již dříve používán v modelu Lancia Delta HF Integrale Kat (motor 831C5.046 - kód Garrett 465103-0002 a 465103-009). Aby to ale bylo ještě složitější, A/R turbíny bylo nejčastěji = 0,48, ale v některých variantách lze nalézt i verzi s kompresorem A/R = 0,36 (stejný jako u Garrett TBO333, kód Garrett 466194-0001; alternativně pak 466384-0002 z modelu Delta HF 4WD, původem z Themy i.e. turbo a používaný i na některých Cromách turbo i.e.).
Garrett TBO367 nikdy nebyl montován do motorů Delta Integrale 16v bez katalyzátoru, kde byl takřka výhradně používán Garrett TBO385 (Garrett 465553-0001).
Turbodymchadlo Garrett TBO367 vykazuje lepší náběh v nižším a středním pásmu otáček a tím pádem kratší prodlevu kompresoru než standardně u 16v bez katu používaný Garrett TBO385, avšak ve vyšších otáčkách je dodávka objemu vzduchu poněkud slabší.
Turbodmychadlo Garrett TBO367 lze nalézt i v ostatních automobilech koncernu FIAT s motorem turbo 16v Kat:
Alfa Romeo 155 Q4: 465103-0004 nebo 0007 (A/R kompresoru = 0,56), 465103-0001 (A/R = 0,60)
Fiat Coupé 16v Turbo: 465103-0004, 0006, 0008, 0009, 0010 (A/R kompresoru = 0,56)
Lancia Delta Nuova HF: 465103-0004, 0008, 0010 (A/R kompresoru = 0,56)
Lancia Thema i.e. Turbo: 466384-0002
Lancia Thema 16v Turbo (FL, LX): 465103-0003, 465103-0005
Lancia Dedra Turbo i.e., Integrale: 465103-0002
Vyjíměčně se toto turbo vyskytovalo i na posledních sériích Cromy Turbo pod kódem 465103-0002 nebo 465103-0003 (A/R = 0,56; turbína A/R = 0,36), kde bylo ale nejčastěji používáno turbodmychadlo Garrett TBO338
Pressure actuator Type = Pressure | Angles | |||
---|---|---|---|---|
0.710 - 0.730 bar = 1.00 mm | δ (delta) = 47º | |||
0.900 - 0.910 bar = 4.00 mm | ε (épsilon) = 195º | |||
Balance VSR | ||||
1.5G between 0 - 85.000 r.p.m. |
Toto turbodmychadlo se již nenabízí a není k dospozici ani jeho současný ekvivalent. Lze jej však stále pořídit jako nové (465103-0004) z nadnormativních skladových zásob v ceně kolem € 950.
Zpět na sekci Technika